تمدید اشتراک کاربران ردیاب

درباره ساب ووفر خودرو چه میدانید؟؟؟

تاریخ : 1400/12/14 13:18:47

ساب ووفر خودرو دستگاهی برای ایجاد صدای بم با فرکانس پایین و دامنه‌ی بالا است. ساب ووفرها از یک یا چند ووفر ساخته شده و در محفظه بلندگو نصب می شوند. قاب و بدنه اغلب ساب ووفر ها از جنس چوب می باشد تا بتواند صدا را به خوبی تولید کند و در برابر فشار هوا و تغییر شکل نیز مقاومت بالایی از خود نشان بدهد. ساب ووفرها هرگز به تنهایی مورد استفاده قرار نمی گیرند، زیرا هدف آنها افزایش دامنه فرکانس پایین بلندگوهایی است که باندهای فرکانس بالاتر را پوشش می دهد. ساب ووفرهای پسیو دارای درایور ساب ووفر و محفظه هستند و انرژی آنها توسط یک آمپلی فایر خارجی تامین می شود اما ساب ووفرهای اکتیو دارای یک آمپلی فایر داخلی می باشند. امروزه با وجود برندهای مختلف بهتر است در هنگام خرید ساب ووفر بیشتر دقت کنید و نکات مهمی مانند نوع ساب ووفر، ارتفاع، صدای خروجی و سایز ساب ووفر را حتما در نظر بگیرید. در ادامه این مطلب از خلیج کار دی وی دی می خوانیم:

 

ساب ووفر چیست و چه کاربردی دارد؟

انواع ساب ووفر کدامند؟

راهنمای خرید ساب ووفر خودرو

تفاوت ساب ووفر با بلندگو و تیونر؟

 

 

انواع ساب ووفر

 

ساب ووفر چیست و چه کاربردی دارد؟

 

ساب ووفرها نوعی بلندگو هستند که کمترین فرکانس را در هر صدایی که گوش می دهید، افزایش می دهند. هر صدایی در دنیا یک فرکانس دارد. صداهایی با صدای بالاتر فرکانس بالاتری دارند و بالعکس. بلندگوهای معمولی و سیستم های صوتی فراگیر نمی توانند صداهای فرکانس پایین را به درستی بازتولید کنند. این باعث می شود که بسیاری از موسیقی ها و فیلم ها یکنواخت به نظر برسند. ساب ووفر (یا "sub") بر تولید فرکانس‌های پایین‌تر در موسیقی، معروف به باس و زیر باس، که از طریق ووفر تقویت می‌شود، تمرکز می‌کند. در حالی که بلندگوهای معمولی به شما امکان می دهند صدای باس را بشنوید، یک ساب ووفر شنونده را قادر می سازد صدا را حس کند. وظیفه اصلی ساب ووفر ایجاد صدا از 10 هرتز تا 200 هرتز است. خوب است بدانید که صدای زیر توسط دستگاهی به نام توییتر تقویت می‌شود.

همچنین ساب ووفر صداهای عمیق و جلوه های صوتی فیلم مانند انفجار را تقویت می کند. اگر تا به حال به یک سینما رفته اید و احساس کرده اید که صندلی خود هنگام اتفاق بزرگی روی صفحه می لرزد، احتمالاً به خاطر ساب ووفرها بوده است. ساب ووفرها برای سینمای خانگی و سیستم های استریو ماشین بسیار محبوب هستند و به راحتی قابل تنظیم هستند.

 

 

ساب ووفر چیست

 

 

انواع ساب ووفر کدامند؟

 

ساب ووفرهای خودرو از نظر طراحی متفاوت هستند و در دو نوع اکتیو و پسیو در بازار موجود می باشند. در ادامه بیشتر در مورد انها صحبت خواهیم کرد.

 

1. ساب ووفرهای اکتیو یا برقی

 

ساب های ووفر های اکتیو یکی از پرکاربردترین ساب های خودرو هستند. این ساب ها که به عنوان ساب ووفر فعال نیز شناخته می شوند، دارای آمپلی فایر داخلی می باشند. آمپلی فایر و درایور در یک جعبه فرعی قرار دارند. از آنجایی که ساب ووفرهای برقی یا اکتیو، آمپ مخصوص به خود را دارند، انرژی زیادی از گیرنده نمی گیرند. شما به سادگی آنها را مستقیماً به گیرنده وصل خواهید کرد تا یک آمپ خارجی.

ساب ووفرهای اکتیو معمولاً فضای زیادی از ماشین را اشغال می کند و صندوق عقب خودرو، بهترین جا برای نصب آنها می باشد. اگر فضای ماشین شما محدود است، ممکن است مجبور شوید نوع پسیو را در نظر بگیرید. ساب های اکتیو نسبت به پسیو کمی گران تر هستند، اما در مقابل، نیازی به خرید یک آمپ خارجی ندارید.

 

2. ساب ووفرهای پسیو یا غیرفعال

 

نوع دیگری از ساب ووفرها، ساب پسیو یا غیرفعال نام دارد. آنها در طراحی منفعل هستند زیرا به آمپلی فایر خارجی نیاز دارند. ساب ووفرهای پسیو تنها از یک درایور فرکانس پایین تشکیل شده اند و مانند بلندگوهای معمولی به نظر می رسند و فقط برای تولید بیس طراحی شده اند. ساب های غیرفعال برای نصب در خودروهایی با فضای محدود ایده آل هستند. از آنجایی که آنها با یک محفظه همراه نیستند، می توانند در کوچکترین فضای ماشین قرار بگیرند. شما به راحتی می توانید آنها را در درهای ماشین یا داشبورد عقب قرار دهید. آنها نسبت به ساب های اکتیو ارزان تر هستند، اما باید روی یک آمپلی فایر خارجی سرمایه گذاری کنید. بنابراین، هزینه نهایی بالاتر خواهد بود. آنها به قدرت زیادی نیاز دارند به طوری که گیرنده های مستقل هرگز قادر به تغذیه کارآمد آنها نیستند.

 

 

ساب ووفر خودرو چیست؟

 

 

راهنمای خرید ساب ووفر خودرو

 

هنگام برنامه ریزی برای افزودن بیس به سیستم صوتی خودرو، یک ساب ووفر بهتر از قوی ترین بلندگوها کار می کند. با یک ساب ووفر عالی، از شنیدن کمترین فرکانس در موسیقی مورد علاقه خود لذت خواهید برد. نوع و اندازه ای که انتخاب می کنید عمدتاً به نیاز، فضای موجود ماشین و بودجه شما بستگی دارد. در هنگام خرید ساب ووفر خودرو، این 4 فاکتور کلیدی را حتما در نظر بگیرید.

 

1. اندازه ساب ووفر

 هر چه ساب ووفر بزرگتر باشد، بیس غنی‌تر خواهد بود. بنابراین صندوق عقب بهترین مکان برای نصب آن می باشد.

2. صدای خروجی ساب ووفر

هرچه بیشینه صدا بیشتر باشد، ساب ووفر شما بهتر خواهد بود. خوب است بدانید که بیشینه صدای خروجی بر حسب وات محاسبه می گردد.

3. نوع ساب ووفر

اگر خودروی شما فضای محدودی دارد، بهتر است ساب ووفر نوع پسیو را انتخاب کنید زیرا نسبت به ساب اکتیو جای کمتری می گیرد ولی باید برای آن آمپلی فایر تهیه کنید. ساب ووفر اکتیو به آمپلی فایر نیازی ندارد ولی جای زیادی را اشغال می کنند.

 4. ارتفاع ساب ووفر

 نکته مهم دیگری که در هنگام انتخاب ساب ووفر باید در نظر بگیرید، ارتفاع ساب ووفر است چون بعضی از ساب ووفر‌ها ارتفاع زیادی دارند و جاگیری آنها در صندوق عقب براحتی نخواهد بود.

 

 

 

 

تفاوت ساب ووفر با بلندگو و تیونر؟

 

ساب ووفر و توییتر دو جزء ضروری سیستم صوتی خودرو شما هستند. ساب ووفرها در سیستم صوتی بزرگتر و قابل توجه تر هستند، در حالی که توییترها اجزای کوچکی هستند که صداهایی با فرکانس بالا و ریز تولید می کنند. تولید صدا با فرکانس پایین و بم دشوارتر از صداهایی با فرکانس بالا و ریز است. وقتی صحبت از توییترها می شود، داشتن توییترهای با کیفیت، تضمین می کند که تجربه بهتری با صداهای فرکانس متوسط ​​و فرکانس بالا داشته باشید اما وقتی صحبت از ساب ووفر می شود، مسئله بیشتر در مورد انتخاب اندازه مناسب برای فضای خودرو شما است تا کیفیت ساب ووفر. کیفیت ساب ووفر صرفاً بر طول عمر آن تأثیر می گذارد نه کیفیت صدای آن. ساب ووفر، صداهایی با فرکانس پایین و بم ایجاد می کنند و در مقابل توییتر، صداهایی با فرکانس بالا و ریز ایجاد می کند.

تفاوت اصلی بین بلندگوها و ساب ووفرها در الگوی محدوده فرکانس آنها است. بلندگوها محدودیتی در تولید فرکانس‌های بالا دارند و قادر به تولید افکت پایه نیستند، در حالی که ساب ووفر در قسمت پایین فرکانس‌های صوتی کار می‌کند و کاملاً طیف پایه را طبق نیاز کاربر ایجاد می‌کند. بلندگوهای ضبط ماشین تا حدی امکان پخش bass را دارند اما به وسعت ساب ووفرها نمی رسد و این یکی دیگر از تفاوت های مهم بین ساب ووفر و بلندگو می باشد.

آپارات تلگرام اینستاگرام