تمدید اشتراک کاربران ردیاب

سنسور دنده عقب چیست و چگونه کار می کند؟

تاریخ : 1400/12/14 13:18:30

سنسور دنده عقب دستگاه بسیار کوچکی است که معمولاً در سپر عقب وسایل نقلیه نصب می شود و با حرکت خودرو به سمت عقب فعال می شود. این آپشن شگفت انگیز به رانندگان این امکان را می دهد تا با اطمینان خاطر، خودرو خود را از مسیر اصلی یا محل پارک خارج کنند. به طور کلی، نمی توان انکار کرد که این سنسورها رانندگی در دنده عقب را ایمن تر می کنند. در چد سال اخیر با افزایش ابعاد کلی خودروها و کوچک شدن فضای پارک، این سنسورها محبوبیت زیادی پیدا کرده اند. برخی از خودروهای مدرن نیز به دلیل ظاهر خاص خود، محدودیت دید دارند ، بنابراین نصب سنسور دنده عقب می تواند به راننده کمک کند تا بدانند انتهای خودرو کجاست. خبر خوب این است که افزودن این آپشن عالی به خودرو هزینه زیادی ندارد. در ادامه این مطلب از خلیج کار دی وی دی می خوانیم:

 

سنسور دنده عقب چیست؟

سنسور دنده عقب چگونه کار می کند؟

انواع سنسور دنده عقب

مزایا و معایب سنسور دنده عقب

2 نکته مهم در مورد استفاده از سنسور دنده عقب

 

 

سنسور دنده عقب چیست؟

 

 

سنسور دنده عقب چیست؟

 

سنسورهای دنده عقب، سنسورهایی هستند که در هنگام نزدیک شدن وسیله نقلیه به یک شیء با استفاده از آلارم های صوتی و دیداری به راننده هشدار می دهند و به او در تشخیص اجسام نزدیک هنگام پارک ماشین کمک می کنند. درواقع این سیستم با اعلام حضور موانع مختلف در مسیر حرکت اتومبیل از وقوع تصادف با اجسام موجود بر سر راه خودرو، به‌ویژه در حالت دنده عقب و یا حین پارک خودرو جلوگیری کند. سازندگان معمولاً آنها را روی سپرهای خودرو نصب می کنند. بنابراین، این سیستم نوعی سیستم کمک راننده است.  

نکته: بسته های سنسور دنده عقب معمولاً دارای دو ، چهار یا در نهایت شش چشمی یا (سنسور خروجی) ی باشند که هنگام حرکت به عقب سیگنال هایی را به موانع ارسال می کند و داده های حاصله را برای پردازش به واحد کنترل مرکزی ارسال می کند.

 

سنسور دنده عقب چگونه کار می کند؟

 

سنسورهای دنده عقب دارای یک قسمت فرستنده و یک قسمت گیرنده هستند. درون آنها مداری وجود دارد که وظیفه ی ایجاد امواج صوتی با فرکانس بالا را برعهده دارد. هنگامی که راننده دنده عقب را درگیر می کند، سنسورهای پارک عقب به طور خودکار فعال شده و امواج فراصوت را ارسال می نماید. فرستنده این امواج را ارسال می کند که بعد از برخورد با اشیا و بازگشت توسط گیرنده دریافت می شود. ECU فاصله جسم را از وسیله نقلیه براساس زمان سپری شده بین ارسال و بازپس گیری امواج محاسبه می کند.

سپس زمان محاسبه شده تبدیل به ولتاژ یا جریان می شود و به سیستم آلارم دهنده ی درون کابین ارسال می گردد. این سنسور از فاصله ی 2 متری خودرو با اجسام شروع به آلارم دادن می کند که با نزدیک شدن خودرو به مانع صدای بوق تندتر و سریع تر می شود.

نکته: سنسورهای دنده عقب دارای فرکانسی بین 40 تا 55 کیلو هرتز هستند درحالی که گوش انسان قادر به شنیدن صدایی با فرکانس 20 کیلو هرتز است.

 

مزایا و معایب سنسور دنده عقب

 

 

انواع سنسور دنده عقب و کارکرد آنها

 

سنسورهای اولتراسونیک و الکترومغناطیسی از انواع سنسور دنده عقب می باشند که در ادامه مطلب در مورد بیشتر صحبت خواهیم کرد.

 

1.سنسورهای دنده عقب اولتراسونیک

سنسور دنده عقب اولتراسونیک از انواع سنسور دنده عقب بسیار رایج و متداول است و معمولا بر روی سنسور عقب خودرو نصب می شود.کارکرد این نوع سنسورها همانند دستگاه های سونار نیروی دریایی به این صورت است که با انتشار امواج صوتی با فرکانس بالا و اندازه گیری مدت زمانی که برای بازگشت به سنسور طول می کشد، می تواند راننده را از نزدیک شدن به موانع آگاه کند. این نوع حسگرها معمولاً از دو جهت به شما می گویند که چقدر به یک شیء نزدیک هستید. اولین مورد این است که تا زمانی که متوقف نشوید ، بلندتر و بلندتر "فریاد" می زنند. راه دوم بازخوانی تصویری است که معمولاً در کنار هشدار قابل شنیدن کار می کند.

نکته: آنها تحت تأثیر باران و باد قرار می گیرند. علاوه بر این، از آنجا که یک سیستم اولتراسونیک با استفاده از سنسورهای جداگانه روی سپر خودرو کار می کند، خاک ، گل و لای می تواند باعث خرابی سیستم شود.

 

2. سنسورهای دنده عقب الکترومغناطیسی

این نوع سنسورها از فرکانس های الکترومغناطیسی برای تشخیص اجسام نزدیک استفاده می کنند. مبنای عملکرد این نوع سنسورها، بر حرکت آهسته و یکنواختِ خودرو به سمت مانع جهت جلوگیری از برخورد استوار است؛ به این معنا که هر چه اتومبیل به مانع نزدیک‌تر شود، آلارم‌های صوتی یا دیداری شدید و شدیدتر می‌شوند. سنسورهای دنده عقب الکترومغناطیسی می توانند انواع بیشتری از اشیا را بدون محدودیت سنسورهای مجاورت فراصوت شناسایی کنند. این به این دلیل است که آنها در طیف وسیعی از طول موجها در طیف الکترومغناطیسی عمل می کنند. سنسورهای الکترومغناطیسی را می توان با یک دوربین همراه کرد تا به راننده کمک کند تا ماشین خود و فضای اطراف آن را بهتر تجسم کند. برخلاف سنسورهای اولتراسونیک که روی سپرها نصب می شوند، سنسورهای الکترومغناطیسی در داخل سپر نصب می شوند. بنابراین ، هیچ مشکلی در مورد تداخل خاک با قابلیت تشخیص سیستم وجود نخواهد داشت.

 

انواع سنسور دنده عقب

 

 

مزایا و معایب سنسور دنده عقب

 

مزایای سنسور دنده عقب

1.کاهش نقاط کور اطراف خودرو از مهمترین مزایای سنسور دنده عقب محسوب می شود. با افزایش روزافزون اتومبیل ها در جاده ها و فضاهای کمتر و کمتر برای پارک آنها ، این سنسورها کار سخت پارک کردن در مناطق باریک را آسان می کنند.

2. پارک کردن ماشین اغلب می تواند شما را خسته کند. با استفاده از این سنسورها ، هنگام رانندگی خستگی راننده کمتر خواهد شد.

3. آنها همچنین احتمال آسیب به خودرو یا سایر اجسام نزدیک را کاهش می دهند.

4. علاوه بر این، سنسورهای دنده عقب می توانند از شما یک راننده مطمئن بسازند.

 

معایب سنسور دنده عقب

1.تشخیص اشیا تخت یا اشیا عمودی از یک بخش بسیار نازک دشوار است.

2. در صورت چسبیدن گل و برف به سطح آن ، حسگر به درستی تشخیص نمی یابد.

 

2 نکته مهم در مورد استفاده از سنسور دنده عقب

 

1.اگرچه، این یک پیشرفت بزرگ در فناوری است، اما نباید به طور کامل به این سنسورها اعتماد کرد. این به این دلیل است که آنها ممکن است اجسامی را که روی زمین صاف، زیر سپر، خیلی نزدیک به ماشین یا خیلی دور از آن هستند، تشخیص ندهند.

2. نکته دیگری که باید در نظر داشته باشید این است که اطمینان حاصل کنید که سنسورها دائماً از ذرات معلق پاک هستند. شما که نمی خواهید خاک یا کثیفی مانع تشخیص سنسورهای دنده عقب شود ؟ حتی اگر ماشین شما دارای سنسور است، همیشه باید هنگام پارک کردن به محیط اطراف خود توجه کنید. مراقب افراد یا اشیایی باشید که ممکن است وارد مسیر پارکینگ شوند.

این نکات را به خاطر بسپارید و فراموش نکنید که حداکثر استفاده را از سنسورهای دنده عقب خود ببرید!

 

آپارات تلگرام اینستاگرام