تمدید اشتراک کاربران ردیاب

از صفر تا صد دنده پشت فرمان یا پدل شیفتر را در اینجا بخوانید؟

تاریخ : 1400/12/14 13:18:11

دنده پشت فرمان یا پدل شیفتر چیست و چه کاربردی دارد؟ مزایا و معایب پدل شیفتر چیست و بر روی چه خودروهایی نصب می شود؟ دنده پشت فرمان یا پدل شیفتر ( Paddle Shifter) یکی از فن آوری هایی است که با پیشرفت تکنولوژی رانندگی را  در سالهای اخیر آسان کرده است. دنده پشت فرمان یا پدل شیفتر درواقع دسته‌هایی هستند که معمولا پشت غربیلک فرمان یا روی ستون فرمان نصب می‌شوند و راننده می‌تواند به کمک آن‌ها و صرفا با لمس این دسته‌ها، ضریب دنده مورد نظر خود را در وضعیت تیپ‌ترونیک انتخاب کند. افزایش دقت و سرعت تعویض دنده، تمرکز بیشتر راننده بر جاده، افزایش هیجان و سهولت رانندگی، ارتقای ارگونومی رانندگی و… از مزایای پدل شیفتر محسوب می شود. با ما در این مطلب از خلیج کاردی وی دی همراه شوید تا اطلاعات بیشتری در مورد پدل شیفتر، مزایا و معایب و کاربردهای آن به دست آورید. آنچه در ادامه می خوانیم:

 

دنده پشت فرمان یا پدل شیفتر چیست؟

دنده پشت فرمان چه کاربردی دارد؟

مزایا و معایب پدل شیفتر چیست؟

دنده پشت فرمان یا پدل شیفتر بر روی چه خودروهایی نصب می شود؟

 

 

دنده پشت فرمان یا پدل شیفتر چیست؟

 

 

دنده پشت فرمان یا پدل شیفتر چیست؟

 

پدل شیفتر اهرم هایی هستند که به فرمان یا ستون متصل شده و به رانندگان این امکان را می دهند تا دنده های گیربکس اتوماتیک را به صورت دستی با انگشتان شست خود تغییر دهند. پدل شیفترها معمولا دارای دو عدد اهرم یا دسته هستند که یکی در سمت راست و دیگری در سمت چپ غربیلک‌ فرمان نصب می‌شود. برای به کارگیری از  آن‌ها ابتدا باید حالت تعویض دستی یا منوال گیربکس اتوماتیک را فعال و سپس از دسته یا شیفتر مورد نظر برای تعویض دنده استفاده کرد.

مهمترین ویژگی پدل شیفترها  این است که قابلیت تعویض سریع دنده را برای رانندگان فراهم می کنند، بنابراین آنها را معمولاً در اتومبیل های اسپرت تر یا تریم اسپرت پیدا خواهید کرد. پدل شیفت کنترل بیشتری را در جاده ها به رانندگان می دهد و در واقع استفاده از آنها بسیار ساده است. و از همه مهمتر هنگامی که دنده را به درستی تغییر دهید، می توانید طول عمر لنت های ترمز خود را افزایش دهید.

 

دنده پشت فرمان ( پدل شیفتر ) چه کاربردی دارد؟

 

مهندسان و طراحان با هدف بهبود حس رانندگی با گیربکس های اتوماتیک در حالت ترونیک و همچنین افزایش دقت و سرعت تعویض دنده ها، پدال شیفتر را اختراع کردند. دنده پشت فرمان باعث می شود که عملیات تعویض دنده گیربکس اتوماتیک در وضعیت غیرخودکار با سرعت بیشتری انجام گیرد و حس هیجان انگیزتری را به کاربر منتقل کند. همچنین نیازی نیست راننده برای تعویض دنده دست خود را از روی فرمان بردارد و با کمترین نیرو، عمل تعویض دنده را انجام می دهد. دنده پشت فرمان عمل تعویض دنده ها را به صورت متوالی انجام می دهد و برای کم کردن دنده، باید پدال کم کردن دنده را به تعداد مورد نیاز به سمت فرمان فشار دهید.

دسته های استفاده شده در پدل شیفتر از مواد اولیه مقاوم ساخته شده و در مقابل ضربه و فشار، دوام بالایی دارد. پدال شیفترهای دنده اندازه مناسبی دارند و قسمت مناسبی از محدوده فرمان را پوشش می دهند. راننده با فشار کمی می تواند دنده ها را تعویض کند .این محصول از محبوبیت خاصی در بین رانندگان خودروهای اسپرت برخوردار است و سرعت عمل آنها را افزایش می دهد.

 

این مطلب را نیز حتما بخوانید: پارامترهای انتخاب دی وی دی | دی وی دی فابریک

 

 

مزایای پدل شیفتر

 

1.کنترل بهتر راننده مهمترین مزیت پدل شیفتر محسوب می شود.

2. راننده مجبور نیست تا برای تعویض دنده، همواره دست های خود را روی فرمان بردارد.

3. از مزایای دیگر استفاده از پدل شیفتر، حذف اهرم تعویض دنده و خلوت شدن کنسول وسط است.

4. مزیت دیگر آن این است که رانندگی را آسان می کند و دیگر نیازی به حفظ کردن نحوه تعویض دنده ها در گیربکس های دستی نیست.

5. معکوس کشیدن سریع و راحت در پیچ‌ها از دیگر مزایای شیفترها است و به محض ورود به پیچ راننده می‌تواند با فشرن شیفتر منفی معکوس بکشد.

6. توانایی تغییر دنده در هر دور موتور براحتی امکام پذیر است.

7. باعث ایجاد امکان شتاب گیری بهتر و بالا رفتن سرعت عمل راننده می شود.

 

معایب پدل شیفتر

 

1.افزایش استهلاک

اگر در حالت اتوماتیک شیفتر پشت فرمان استفاده شود در عملکرد عادی گیربکس اختلال ایجاد می شود. همین موضوع موجب افزایش استهلاک می‌شود.

2. بالا رفتن دمای گیربکس و حساسیت نسبت به تعویض دنده

از دنده شیفتر، دمای متوسط گیربکس بالا می برد و این موضوع موجب حساسیت گیربکس نسبت به تغییر دنده به موقع و از پیش تعیین شده کمپانی می‌شود.

نکته: برای حل این مشکل باید نسبت به تعویض روغن گیربکس بیشتر دقت کرده و حساسیت بخرج بدهید.

 

مزایا و معایب دنده پشت فرمان یا پدل شیفتر چیست؟

 

دنده پشت فرمان یا پدل شیفتر بر روی چه خودروهایی نصب می شود؟

 

بهتر است بدانید در خودروهای قدرتمند و سریع امروزی استفاده از پدال شیفتر به منظور ثبت زمان های بهتر نه تنها راهگشا نیست، بلکه باعث از دست رفتن زمان می شود. شیفتر یا دنده پشت فرمان تنها در خودروهایی دیده می شود که از گیربکس های اتوماتیک استفاده می کنند پس اگر ماشین شما دارای گیربکس های اتوماتیک است، براحتی می توانید دنده را به صورت اتومات تعویض کنید. البته به تازگی تولید کنندگان در تلاش هستند تا از این فناوری در خودروهای معمولی نیز استفاده نمایند.

شاید سوال کنید آیا شیفتر برای خودروهای معمولی نیز مفید است یا خیر؟ باید بگویم در برخی از مواقع می تواند مفید باشد. به عنوان مثال در زمان هایی که درماشین های معمولی بار زیادی استفاده شده و ماشین سنگین شده است، در این مواقع راننده با کمک این دنده ها می تواند ماشین را در حالت دنده سنگین قرار دهد و این گونه به صورت دستی به کمک موتور و گیربکس سرعت ماشین کنترل شود.

 

آپارات تلگرام اینستاگرام