تمدید اشتراک کاربران ردیاب

از صفر تا صد آمپلی فایر ماشین را در اینجا بخوانید!!!

تاریخ : 1400/12/14 13:17:46

اگر تا به حال با سیستم های صوتی خودرو سر و کار داشته اید، احتمالاً در مورد برخی از قسمت های اصلی مانند استریو ، بلندگوها و .... چیزی شنیده باشید اما در مورد تقویت کننده ها یعنی آمپلی فایر ماشین چطور؟ آیا واقعاً می دانید آنها چه هستند و چه کارایی دارند؟ در چند سال اخیر با پیشرفت علم و فناوری، دستگاه های صوتی اتومبیل نیز دچار تغییراتی شده اند، یکی از این تغییرات افزایش توان خروجی سیستم های صوتی اتومبیل است که توسط آمپلی فایر های اتومبیل انجام می شود. وظیفه اصلی آمپلی فایر، بهبود کیفیت صدا است. آنها این قابلیت را دارند تا قدرت خروجی از سیستم پخش شما را افزایش دهند و در انواع مختلفی طراحی می شوند. با ما در این مطلب از خلیج کار دی وی دی همراه شوید تا اطلاعات بیشتری کسب کنید. در ادامه می خوانیم:

 

آمپلی فایر ماشین چیست؟

معرفی و بررسی انواع آمپلی فایر ماشین

آمپلی فایر خودرو چه کاربردهایی دارد؟

دلیل استفاده از آمپلی فایر چیست؟

 

 

آمپلی فایر ماشین

 

 

آمپلی فایر ماشین چیست؟

 

آمپلی فایر وسیله ای الکترونیکی است که به خروجی پخش کننده ماشین متصل می شود و بهبود صدای سیستم از وظایف اصلی این محصول به حساب می آید. آمپلی فایرها معمولا در افزایش دقت صدا، کیفیت صدا و همچنین قدرت صدا تاثیر می گذارند و تاثیر موثری در کاهش در هم ریختگی صدا دارند .صدای تولیدی توسط هر دستگاه صوتی به تنهایی قابل شنیدن نیست. بنابراین صدا باید به آمپلی فایر فرستاده و طی چند مرحله تقویت و تفکیک سازی شود، سپس به بلندگو ها در هر کانال ارسال شود.

 

معرفی و بررسی انواع آمپلی فایر ماشین

 

بهتر است بدانید آمپلی فایرها انواع مختلفی دارند و میزان یا درجه تقویت آمپلی فایرها با هم متفاوت است و معمولاً آنها را بر اساس تعداد کانال به پنج نوع تک کانال، دو کانال، ۴ کانال، 5 کانال و ۶ کانال گروه بندی می کنند.

 

انواع آمپلی فایر از نظر تعداد کانال

 

1.آمپلی فایر مونو یا تک کانال

آمپلی فایرهای مونو یا تک کانال تنها برای راه اندازی ساب ووفر ساخته می شوند. تنظیم LPF از ویژگی های آنها می باشد و براحتی فرکانس صدایی مناسب را برای ساب ووفر ایجاد می کنند. از این نوع آمپلی فایر برای کار با یک یا دو ساب ووفر استفاده می گردد.

 

2. آمپلی فایر دو کانال

آمپلی فایر دو کانال از دیگر انواع آمپلی فایر می باشد که معمولا برای راه اندازی یک جفت باند استفاده می شود. اگرچه آنها معمولا پهنای باند خوب و فیلترهای مناسبی برای راه اندازی باند ها دارند ولی هیچگاه بخوبی آمپلی فایر موو برای ساب ووفر جوابگو نیستند.

نکته: در مواردی که مصرف کننده می خواهد با هزینه کم ساب ووفر را نیز راه اندازی کند می تواند از آمپلی فایر دو کانال برای راه اندازی ساب ووفرهای سبک استفاده کند.

 

3. آمپلی فایر 4 کانال

آمپلی فایرهای چهار کانال معمولاً تنظیمات جداگانه ای برای دو کانال دارند به گونه ای که کاربر می تواند از آنها برای راه اندازی دو جفت باند جداگانه و یا یک جفت باند به همراه ساب ووفر و یا یک جفت میدرنج و سوپرتیوتر استفاده کند. از ویژگی های عالی آمپلی فایرهای چهار کاناله این است که از تنظیمات بلندگو خوبی برخوردار هستند و معمولاً قدرت خوبی برای راه اندازی ساب ووفربه کاربر می دهند.

نکته: به یاد داشته باشید که یک آمپلی فایر چهار کانال هرگز نمی تواند به خوبی آمپلی فایر مونو صدا را برای ساب ووفر فیلتر کند.

 

4. آمپلی فایر 5 کانال

اگر می خواهید از بلندگوهای جلو و عقب و ساب ووفر به طور جداگانه استفاده کنید، آمپلی فایرهای 5 کانال بهترین انتخاب برای شما می باشند. تنظیمات آمپلی فایرهای 5 کانال کامل است و معمولا یک کانال مونو مناسب برای راه اندازی ساب ووفر با فیلترهای مناسب دارند. 

نکته: البته به یاد داشته باشید که اگر از سیستم ساب ووفر استفاده می کنید، به یک آمپلی فایر کانال جانبی یا یک آمپلی فایر مجهز به چهار کانال نیاز دارید تا سیستم شما کاملاً کار کند.

 

5. آمپلی فایر 6 کانال

این نوع آمپلی فایر ها معمولاً برای سیستم ها طراحی می شوند که از قطعات زیادی درآنها استفاده می شود. به عنوان نمونه، از سه جفت باند و یا تعداد زیادی میدرنج و سوپرتیوتر، البته با استفاده از قابلیت پل زنی (بریج) امکان راه اندازی ساب ووفر با این آمپلی فایرها نیز وجود دارد.

 

 

انواع آمپلی فایر ماشین

 

انواع آمپلی فایر از نظر توان خروجی

 

1.اولترا: این انواع تقویت کننده‎ها که به اولترا میکرو معروف هستند سیگنال‏های صداهای ضعیف را تقویت میکنند و توانی در حد چند نانو ولت دارند.

2. میکرو: سیگنال‎های بسیار ضعیف را تقویت میکند و توانی در حد چند میکرو ولت دارد.

3. سیگنال ضعیف: سیگنال‎های متوسط را تقویت میکند و توانی در حد چند ولت و یا کمتر دارد.

4. پر قدرت: تقویت صوتی سیگنال‎ها را با قدرت بسیار بالایی انجام می دهد.

نکته: بهتر است در انتخاب نوع محصول دقت کافی را داشته باشید زیرا اگر آمپلی فایر مناسب سیستم مورد نظر خود را تهیه نکنید، باعث می شود که شما آن کارایی کامل و مناسب از دستگاه تقویت کننده صدای خود را نبینید.

 

آمپلی فایر خودرو چه کاربردهایی دارد؟

 

بطور کلی و خلاصه وظیفه و کاربرد اصلی آمپلی فایر ها، تقویت سیگنال های صوتی بلندگو ها به خصوص سیستم های صدای ماشین می باشد. از دیگر کاربردهای آمپلی فایرها این است که صدا بدون افت کیفیت و بدون نویز پخش شود. در واقع صدا برای پخش شدن ابتدا به آمپلی فایر ارسال می شود که در چند مرحله تقویت و تفکیک سازی روی آن انجام می شود که پس از آن این صدا به بلندگو در هر کانال ارسال می  گردد. به صورت کلی می توان گفت که برای تقویت سیگنال های ضعیف آمپ بسیار مناسب است.

 

دلیل استفاده از آمپلی فایر چیست؟

 

بعضی از خودروها دارای آمپلی فایر داخلی هستند، اما معمولاً خیلی قدرتمند نیستند.دلایل زیادی وجود دارد که یک سیستم تقویت کننده جداگانه را در سیستم صوتی اتومبیل خود وارد کنید که برخی از انها عبارت است از:

1.صدای بلندتر بدون تحریف

یکی از ویژگی های مهم تقویت کننده های خوب این است که به شما امکان می دهند بدون افزایش تحریف همزمان ، میزان صدا را افزایش دهید.

2. آمپلی فایر برای بهره‌برداری از ساب ووفر

وقتی ساب ووفر را به سیستم صوتی اتومبیل اضافه می کنید، تقریباً همیشه نیاز دارید که همزمان یک آمپلی فایر اضافه کنید.

3. برای به دست آوردن بیشترین استفاده از بلندگوهای جدید

برای بهبود کیفیت صدا می توانید بلندگوهای جدیدی را به سیستم صوتی اتومبیل کارخانه اضافه کنید ، اما یک واحد جدید و یک تقویت کننده جداگانه از نظر بلندگوهایی که نصب می کنید گزینه های به مراتب بیشتری به شما می دهند.

 

آپارات تلگرام اینستاگرام